16 mei - 21 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu 16 mei - 21 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu

16 mei - 21 mei

Door: Mitch Stupers

Blijf op de hoogte en volg Mitch

21 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen dinsdag zijn Denise en ik naar Grade 4/5 gegaan voor ons project. We hebben de leerlingen informatie gegeven over Berlijn. In Berlijn staat de Brandenburger Gate. Een belangrijke bezienswaardigheid in Berlijn. We hebben hier met de leerlingen over gepraat en vervolgens hebben de leerlingen deze na getekend. De resultaten zijn heel leuk geworden! ’s middags zijn we in Grade 6/7 verder gegaan met het project. Hier hebben we het gehad over het feit dat Nederland een monarchie is en over het koningshuis. De stamboom , vanaf koningin Emma, hebben we met de leerlingen doorgenomen en ze verteld wanneer iemand koning word. Tot slot hebben we verteld hoe een wet in Nederland tot stand komt. Daarna zijn de leerlingen een jurk gaan ontwerpen voor koningin Maxima. Ook hier waren hele, maar echt hele mooie kunstwerken bij! Super! Leuk om te zien hoe de leerlingen hun verborgen talenten ontwikkelen en durven te laten zien tijdens dit project. Voordat we dit project waren gestart was er geen Art in het rooster opgenomen.
Wow! Wat een dag! Vanmorgen heeft Doreen ons meegenomen naar 3 verschillende scholen in Stellenbosch. Wat was dit gaaf.. We begonnen bij een, wat voor ons een middelbare school is, met alleen maar jongens. We kregen een rondleiding en eindigde in een grote zaal waar ’n stuk of 50 jongens op een podium stonden. Zij waren het mannenkoor van de Paul Ross school. De man die ons rondleidde door de school vroeg of het koor iets voor ons wilde zingen. Ze kwamen allemaal van het podium af en gingen ervoor staan. Toen trokken ze even hun klep open hoor! Zo gaaf. Het was een mix van High School Musical met Glee met Sister Act. Ik heb het gelukkig gefilmd, maar jammer genoeg een te groot bestand om op internet te zetten... Maar wat was het mooi!
Daarna zijn we naar een school gegaan die er iets minder florissant uitzag dan de Paul Ross.. Op deze school leek het of iedereen in zijn gympak naar school was gekomen, maar dit bleken de schooluniformen te zijn. De muren in de klaslokalen waren kaal en saai. Deze school straalde weinig uit wat mij betreft. Tot slot nam Doreen ons mee naar een laatste school waar haar kinderen op hadden gezeten. Wat een verschil met de eerste en tweede school. De eerste school was naar mijn mening echt voor de rijke lui kinderen. De tweede school was meer een achterstandsschooltje. En deze derde school, hoewel die in een buurt stond waar je nog niet dood gevonden wil worden, zag er goed uit! Op de muren stonden schilderijen met uitleg van breuken, oneven en even getallen, werkwoorden, zelfstandig naamwoorden en ga zo maar door. Op de muren in het klaslokaal hingen creatieve werkjes van de kinderen en gelamineerde vellen met informatie voor de kinderen. Op alle scholen zaten er rond de 40 kinderen in een klas. Niet normaal hoe de leerlingen opgepropt in een lokaal zaten.

Ik ben donderdagochtend begonnen met het bespreken van gedichten, poëzie en rijmen met de kinderen uit mijn klas. Daarna heb ik de leerlingen laten zien hoe je een boek voorleest en op welke voordracht aspecten je moet letten wanneer je een boek voorleest. De kinderen vinden dit een interessant en leuk onderwerp. Ik heb aan Doreen voorgesteld om over een week of twee de leerlingen naar Grade 1 te laten gaan en ze hier een boek te laten voorlezen in groepjes. Zo leren ‘mijn’ kinderen hoe het is om een boek voor te lezen aan publiek. Vanmiddag heb ik samen met Denise onze tweede les gegeven in Grade 1. Eerst heeft Denise het boek over Nelson Mandela voorgelezen en vervolgens hebben we samen de kinderen aan het werk gezet met een puzzel over Mandela.

Op vrijdag hebben we een townshiptour gedaan. De townshiptour viel zo zwaar tegen vanmorgen. We begonnen in een museum waar we een film te zien kregen die echt helemaal nergens op sloeg. Iets over een hostel waar mensen in sliepen die dan weer aan het dansen waren, dan weer aan het fietsen en dan weer wegrenden. Ik snapte er geen hol van. Daarna zijn we naar een bibliotheek geweest. De gids vertelde welke boeken waar stonden en that’s it.. Vervolgens zijn we een rondje gaan lopen langs enkele krotten en kwamen we uit bij het hostel. In dit hostel hebben we enkele kamers gezien waar in de jaren 1880 mannen sliepen. Dit was wel interessant om te zien. En dat was de tour. Jammer dat ik nu niet kan zeggen dat ik er veel van geleerd heb of veel armoede heb gezien. Niet dat armoede mooi is om te zien, maar zou wel een keer willen zien hoe de arme Afrikaanse bevolking hier leeft.

Vrijdagmiddag heb ik samen met Denise ons handdoekje buiten neergelegd en hebben we in de zon gelegen. Enkele kinderen van school die een uur moesten wachten op hun taxi kwamen naar ons toe en begonnen ons spontaan te masseren. Nou daar zeg ik geen nee tegen! Met z’n drieën begonnen de kinderen vrijwillig !!! mijn rug te masseren. De kinderen vonden het geweldig en wij vonden het heerlijk! haha. Ik zou zeggen, volgende week maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag weer! En dan mogen ze wel een weekendje rust hebben ;) haha.
Dit weekend stond er verder niks spectaculairs op het programma. Morgen gaan we naar de Somerset Mall om te winkelen, boodschappen te doen, zeugen spotten terwijl we op het terras zitten, lunchen en avondeten. Genieten dus!

• 21 Mei 2016 - 17:25

Janne:

Wow, wat een leuke en diverse lessen! Fijn dat de kinderen nu wel met art bezig mogen zijn :-). Misschien kreeg je als dank daarom wel de massage ;-)!

• 21 Mei 2016 - 18:03

Joke :

Wat geweldig weer om te lezen Mitch.
    Ik zeg mar zo"ge bent goed bezig"xxx
    Joke

Leuk om te lezen Mitch
    Gr. Mien.

• 21 Mei 2016 - 20:28

Mieke :

Leuk om te lezen Mitch,maak er nog een mooie tijd van,groetjes

• 21 Mei 2016 - 23:58

Appie:

kan ik ook nie ff langs komen om zo'n massage te krijgen. kun je die ontwerpen voor Maxima niet opsturen naar haar, denk dat ze ze wel mooi zal vinden. 40 kinderen in een kleine klas dat is idd een mierenhoop en ook lekker warm denk ik. Maar het gaat je goed af zo te lezen en al bijna op de helft

• 22 Mei 2016 - 04:15

Papa:

Mitch,
    Mooi geschreven, hoop dat de kinderen nog veel van je kunnen opsteken!
    Ga zo veel mogelijk zien nu het kan, wij doen dat nu ook!!
    Groetjes vanuit een zonnig Mexico ☀️
    Tot snel

• 22 Mei 2016 - 04:23

Linda:

Super om te lezen wat jullie allemaal doen daar in het verre Afrika.

• 22 Mei 2016 - 11:40

Ans:

Wat leuk om je bevindingen steeds weer te lezen. Geniet er maar van.

• 22 Mei 2016 - 21:08

Ted:

He Mitch, interresant verslag weer en mooie foto's
    Wat 'n leuke lesonderdelen bedacht en fijn voor jullie om die
    interactie met de kinderen te zien.
    Groetjes xx

• 22 Mei 2016 - 22:21

Toos:

Leuk Mitch, skon verhaal!