23 - 29 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu 23 - 29 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu

23 - 29 mei

Door: Mitch Stupers

Blijf op de hoogte en volg Mitch

29 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad


Dinsdag is Doreen in de klas begonnen met life skills waar ze het had over modderpoelen, moerassen etc. en ben ik om 09.00 uur naar Grade 4/5 gegaan. Hier heb ik van 9 tot 10 lesgegeven met Denise over Duitsland. De kinderen wilde zelf graag een vlag van Duitsland en de letters van Germany boven het bord. Tijdens deze les mochten de leerlingen dit maken. Eigen inbreng word beloond en op prijs gesteld. Nadat de leerlingen de letters van Germany hadden ingekleurd zijn we begonnen met een map. ( Op z’n Engels uitspreken mep) De leerlingen moesten in het raster zoeken waar bepaalde gebouwen zich bevonden. Een soort zeeslag maar dan anders. De leerkracht was enthousiast over de opdracht, omdat deze goed aansloot bij de les die ze laatst gegeven had en die de leerlingen nog moeilijk vonden. Dit uur was dus voorbij gevlogen. Na de pauze ben ik met de leerlingen van Grade 4/5 naar het computerlokaal gegaan. Omdat de Duitse vrijwilliger Richard weg is, krijg ik deze taak erbij. Ik moet de leerlingen van Grade 4/5 les geven over de computer. Vanaf volgende week ga ik de lessen goed voorbereiden. Doordat ik dit vandaag niet wist, hebben de leerlingen gewerkt aan het maken van een presentatie. Jammer genoeg hebben ze een half uur moeten wachten om een plaatje te kopiëren van het internet, omdat deze zo traag is. Vanmiddag heb ik samen met Denise in mijn klas les gegeven over Nederland. We hebben de leerlingen verteld over de windmolens in Nederland en waar deze voor dienen. Na afloop van de les hebben de leerlingen zelf een 3D-molen gemaakt en zijn daarna begonnen met het eigen ontwerpen van een molen. Dit mogen de leerlingen vrijdag afmaken. Na school heb ik Vincent (jongetje uit het weeshuis) geholpen met zijn huiswerk. Dit is vanaf vandaag ook een vaste taak van mij, omdat de vrijwilligers die dit deden weg zijn. Elke dag moet ik dus het huiswerk met Vincent maken. Word denk ik een lastige klus aangezien Vincent een jongen is die heel moeilijk te motiveren is, een zwakke lezer is en zich moeilijk kan focussen op zijn werk.

Woensdag:
Vanochtend begonnen met het controleren van het huiswerk van de kinderen. Ze moesten een tekst lezen over vingerafdrukken en hier vragen over beantwoorden. De antwoorden heb ik met de leerlingen besproken en Doreen zou hierna verder gaan met geschiedenis en nog iets. Ik heb Doreen tot de eerste pauze niet meer gezien. Het werd dus weer improviseren voor mij. Ik wist dat Doreen iets wilde doen aan geschiedenis. Maar ik kan niet zo 1,2,3 een geschiedenisles optrommelen uit mijn hoofd. Toen bedacht ik dat ik mijn geschiedenisles kon koppelen aan het landen project. In mijn klas staat Nederland centraal, dus ik bedacht een geschiedenisles te geven over de Tweede Wereldoorlog. Samen met de leerlingen heb ik besproken wie nu eigenlijk Adolf Hitler is en wat hij allemaal heeft gedaan. Daarna zijn de leerlingen in de geschiedenisencyclopedie gedoken en hebben ze zelf nog research gedaan over het onderwerp. Ik zeg; geslaagde les. Na de pauze zijn de leerlingen begonnen met de Djembé les die ze iedere woensdag van 10 tot 12 hebben. Ik heb om 11 uur met Denise de les over Nelson Mandela af gaan maken in Grade 1. Tijdens deze les vond de leerkracht het weer leuk om de leerlingen hun traditionele kleding weer aan te laten doen. We waren dus weer een kwartier verder voordat alle leerlingen terug in het lokaal waren om het boek voor te lezen. Uiteindelijk is het boek nog niet uit en zijn de knutselwerken die de leerlingen nog moesten maken ook niet af. Deze maken we morgen tijdens de tweede projectles af. Vanmiddag heb ik samen met Vincent zijn huiswerk gemaakt. Hij was weer binnen 15 minuten klaar. Ik snap niet waarom iedereen zo’n moeite heeft met hem. Het enige wat ik op hem aan kan merken is dat hij moeite heeft met lezen van woorden en een radende lezer is. Maar daar ga ik met hem de komende vier weken aan werken! Na het eten heb ik met Denise gesport. Jaja… Je leest het goed.. Sport. iets wat normaal niet echt in mijn vocabulaire voorkomt. Touwtje springen en traplopen. We hebben dit een half uur volgehouden en willen dit minimaal 2 keer in de week volhouden.

Donderdag:
Vanochtend heb ik samen met de kinderen van Grade 6/7 rekenen gedaan. Doreen zou Grade 7 meenemen om sommen uit te rekenen waarbij je de breuk uit een heel getal moet halen. 3/4 deel van 800 Rand. Ik zou met de leerlingen van Grade 6 breuken herhalen en het verkleinen van breuken nogmaals aanstippen. Maar zoals gewoonlijk, had ik net zo goed voor Grade 6 en 7 voor kunnen bereiken, want tijdens de start van de rekenles had Doreen een plotselinge meeting. Of ik even de rekenles van Grade 7 erbij kon nemen. Prima ! Dus eerst de ene klas aan het werk gezet, dan de uitleg geven aan de ander. Dan wisselen en zo de les doorkomen. Ging prima! Na de pauze heb ik Engels met de kinderen gedaan. Het ging over de vijf nationale symbolen van Afrika. Eerst moesten de kinderen de tekst lezen en hier vervolgens vragen over maken. Ik heb de tekst samen met de leerlingen doorgenomen en de vijf belangrijkste symbolen van Afrika op het bord genoteerd. Vervolgens moesten de leerlingen zelfstandig de werkbladen maken. Na enkele minuten zag ik dat de leerlingen niet veel snapte van het woord synoniem. Sommige wisten niet eens wat een synoniem is. Ik heb de leerlingen eerst het woord synoniem op laten zoeken in hun woordenboek. Ze moeten leren hoe ze een woordenboek gebruiken en deze pakken wanneer ze een woord zien wat ze niet kennen. Over dit blad hebben de leerlingen 2 uur gedaan! Het tempo van de kinderen is zo laag, en volgens Doreen moeten de leerlingen de kans krijgen om het werk af te maken, hoe lang ze ook nodig hebben. Vanmiddag ben ik met Denise naar Grade 1 gegaan om de man/vrouw af te maken waar ze gisteren aan begonnen zijn. Er zitten serieus hele mooie kunstwerken tussen. Na school gelijk het huiswerk met Vincent gemaakt, want om 4 uur moesten Denise en ik weer in het computerlokaal zitten voor de kinderen van het huis.

Vrijdag:
Vanochtend in de klas begonnen en Doreen zou eigenlijk de lessen vandaag geven. Om half 9 vertelde ze doodleuk dat ze even een uurtje weg moest en dat ik de klas maar moest doen. Ik vroeg haar wat ik moest doen, verzin maar wat was haar antwoord. Oké.. Omdat de leerlingen moeite hebben met het onthouden van het werk wat ze gedaan hebben, heb ik de leerlingen eerst een drie kwartier laten studeren op hun gemaakt werk. Na die drie kwartier heb ik de leerlingen een toets gegeven. Ik heb gewoon de boeken gepakt waar de leerlingen hun werk in hebben gemaakt en ben vervolgens vragen op het bord gaan schrijven. Ze hadden de tijd tot de eerste pauze nodig om de vragen te maken. Na de pauze ben ik met Denise naar Grade 4/5 gegaan om hier aan ons project te werken. De leerlingen moesten een puzzel maken. Het was voor de leerlingen te moeilijk om de puzzel alleen te maken dus besloten Denise en ik de leerlingen samen te laten werken aan een puzzel. Dat werkte gelukkig veel beter. Toen ik om 12.00 uur terug kwam naar de klas, heb ik de toetsen nagekeken. De leerlingen hadden echt veel fout. Ze hadden zelfs een vraag fout waar we het gister een uur over gehad hebben. Synoniemen en de symbolen van Zuid-Afrika.. Doreen heeft de toetsen mee naar huis genomen en gaat een brief naar de ouders sturen. De leerlingen moeten meer en beter hun huiswerk doen en de stof die ze op school aangeboden hebben gekregen thuis nogmaals herhalen.
Vanmiddag hebben we niet veel gedaan. In de zon gelegen en muffins gebakken. De muffins zijn heerlijk geworden. Lekker!

Zaterdag:
Vanochtend ben ik om 09.00 uur opgestaan, aangezien we om 10.00 de taxi hadden besteld om ons naar Waterfront te brengen. Toen we om 10.00 uur aan de poort stonden en er om 10.05 niemand was, hebben we Monty (taxichauffeur) een berichtje gestuurd met de vraag of die al onderweg was. Hij had onze afspraak voor morgen staan. Jammer! Hij had snel een andere taxi voor ons geregeld en om 10.30 uur was de taxi er. Toen we aankwamen bij het Waterfront hebben we eerst geluncht in een leuk tentje onder het reuzenrad. Hier heb ik een broodje brie gegeten. ’t is niet de brie die we in Nederland kenden. Hij leek er wel op maar was alleen iets minder sterk dan onze brie. Ook was het jammer dat er geen honing op het broodje zat.
Na de lunch zijn we naar de ingang van de Nelson Mandela Gateway gegaan. Hier hebben we nog een half uur moeten wachten en vervolgens konden we de boot op. De boottrip naar Robbeneiland duurde ongeveer 40 minuutjes. We stonden buiten op de boot en konden dus mooi in het water kijken naar de verschillende kwallen die er rond dreven. Rode, witte, grote en kleine. En toen, uiteindelijk, zag ik een wilde dolfijn zwemmen een eindje verderop van de boot. Dat was mooi om te zien!
Toen we aankwamen op Robbeneiland moesten we in een bus plaatsnemen. De bus reed ons rond over Robbeneiland en ondertussen vertelde onze gids van alles over het eiland. Ik kon niet alles verstaan wat de gids vertelde, aangezien hij heel snel Engels sprak. Wat ik raar vond van het eiland was dat er gewoon mensen wonen.
Na de busrit zijn we naar de gevangenis gegaan waar Nelson Mandela heeft gezeten. We werden rondgeleid door een ex-gevangene van het eiland. Dit was wel indrukwekkend. Onze laatste stop was de cel waar Mandela vele jaren gezeten heeft. Een klein hokje met een matje, tafeltje en een emmer als wc. Als ik eerlijk ben had ik meer van het eiland verwacht.
Toen we met de boot terugkwamen op het Waterfront hebben we daar wat rondgelopen en zijn we uiteindelijk bij een Italiaan gaan eten. Ik had een beefburger met gebakken ananas en cheddar kaas. Klinkt heel lekker, maar de burger was nog knalrood van binnen. Misschien had ik ’s avonds daarom zo’n buikpijn, maar ik weet het niet zeker. Na het avondeten nog een toetje gekocht bij de Mc en zijn we naar Pick & Pay (supermarkt) geweest. Hier hebben we onze boodschappen gedaan en toen we uiteindelijk terug in het huis aankwamen, was ik kapot! Ik heb een ibruofen genomen en ben lekker mijn bedje ingedoken.

Zondag:
Vandaag ga ik heel de dag aan school werken. Het zou mooi weer worden, maar tot nu toe is het heel mistig hier. Verder dus een productief dagje vandaag en veel schoolwerk afknallen.
Ohja, voor ik afsluit… TOOS van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

  • 29 Mei 2016 - 13:59

    Janne:

    Zo, jij bent inventief met de lessen die je geeft! Ik begrijp dat dat ook wel moet met zo iemand als Doreen... Wel leuk dat je nu ook vaste taken krijgt als de computerlessen en Vincent helpen met het huiswerk. En jullie project klinkt echt leuk. Hopelijk gaan de kinderen daar meer van onthouden door er zo bewust mee bezig te zijn. Succes vandaag met je schoolwerk! Ik hoop voor je dat je buikpijn gezakt is... Fijne week weer. Groetjes, ook van Bart en Pepijn :-)

  • 29 Mei 2016 - 23:21

    Mam:

    Nou Mitch weer super leuk om te lezen. Je moet wel heel veel geduld hebben met Doreen lijkt mij .pfff goed van jou

  • 29 Mei 2016 - 23:24

    Mam:

    Huh ik had nog wat meer geschreven. Marja dan nog maar een.. Op naar de volgende week.en ik kijk weer uit naar je volgende verslag..super trots xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

6 juni - 16 juni!

05 Juni 2016

30 mei - 5 juni

29 Mei 2016

23 - 29 mei

29 Mei 2016

23 - 29 mei

21 Mei 2016

16 mei - 21 mei
Mitch

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 3847

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: