6 juni - 16 juni! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu 6 juni - 16 juni! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu

6 juni - 16 juni!

Door: Mitch Stupers

Blijf op de hoogte en volg Mitch

17 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 6 juni
Vanmorgen werd ik door Doreen gevraagd om mee te gaan naar een directie vergadering die ze ’s middags had. Ik vond het interessant om te zien en om het gebouw van de Western Cape Department te zien. Ik was net met Doreen aan het overleggen toen Denise voorbij kwam. Denise werd ook gelijk meegevraagd door Doreen
Dus rond half 12 zijn we met zijn vieren ( inclusief Natalie de Duitse vrijwillig die reed ) naar het Western Cape Department gegaan. Hier kregen we eerst een uitleg van de Minister van Onderwijs. Waarover? Geen idee. Ze praatte zo snel Engels dat ik het niet kon volgen. We kregen ook een goodie bag. Na deze uitleg van de minister, hadden we een korte presentatie over wat het inhoud om een directeur/directrice te zijn. Best leuk om mee te maken. De spreker was trots om drie studenten uit een ander land bij zijn presentatie te hebben.
‘s Avonds nog even met Denise aan school gewerkt. En ik heb drie toetsen voor Cynthia (leerkracht Grade 3) gemaakt. Ze heeft aan mij gevraagd of ik de toetsen wil maken en printen.

Dinsdag 7 juni
Vandaag was de eerste dag dat de leerlingen hun toetsen moesten maken uit mijn Grade. Vanmorgen ben ik eerst begonnen met het afmaken van de toetsen voor Cynthia. En voor de school begonnen lagen er drie toetsen, gekopieerd en geniet op haar bureau klaar. Daarna ben ik voor Doreen aan de slag gegaan. Ik heb toetsen gemaakt, toetsen gemaakt door vragen uit drie verschillende boeken te halen, brieven voor Doreen uitgetypt en het werk van de leerlingen gelamineerd. Van 9 tot 10 ben ik in Grade 4/5 geweest voor het Duitsland project. We hebben lederhozen mannetjes met een pot bier op een wc rol gemaakt en de leerlingen hebben een 3-D poppetje gemaakt. Wanneer ze hiermee klaar waren hebben de leerlingen vlaggetjes-prikkers gemaakt voor in de braadworst die de ouders op de ouderavond krijgen.
Vanmiddag waren de kinderen om 13.00 uur uit. Normaal hebben we dan lunch, maar vandaag heb ik met Doreen hard doorgewerkt. We hebben veel gedaan en om 15.30 was de taxi van Doreen er. Ik heb de toetsvragen meegenomen om de toets uit te werken. Rond 15.30 ben ik snel het huiswerk met de kinderen gaan maken (Denise was er gelukkig al bijna mee klaar ). Toen hebben Denise en ik snel geluncht en moesten we weer naar de computerruimte.

Woensdag 8 juni
Wat een dag, wat een dag… Vanmorgen heb ik eerst weer de toetsen voor Grade 6/7 (mijn eigen klas) klaargelegd. Daarna ben ik in de IT- room gaan zitten en heb ik aan mijn theoretisch kader gewerkt, omdat de leerlingen de toets aan het maken waren en Doreen daar ( als leerkracht ) zijnde zelf bij moet zijn. Na de pauze hadden de leerlingen weer Djembé les. Doreen had mij gevraagd dit te filmen, foto’s te maken en overzicht te houden op de leerlingen. Zij had een bespreken en Suzanne ( leerkracht Grade 4/5 ) was in haar eigen klas bezig. De les was buiten. De kinderen hebben weer genoten! Om 12.00 uur ben ik terug gegaan en had Doreen gelijk een stapel werk voor me. Of ik even wat brieven voor haar wilde schrijven, documenten weg wilde brengen naar de administratie, bankafschriften wilde kopiëren en opbergen en een brief laten ondertekenen door de leidster van de crèche… Eenmaal aangekomen bij de crèche, werd me gevraagd of ik nog wat voor hun wilde doen. Dat dus ook nog tussendoor gedaan, geprint en weer teruggebracht naar haar.. Pff.. Wat een sjees uur! Maar heb me in ieder geval nuttig kunnen maken. Vanmiddag heb ik samen met Denise in de zon gelegen. Het was echt lekker weer vandaag. Rond half 4 zijn we een cake gaan maken die daarna natuurlijk geproefd moest worden. Om half 5 met Gerald zijn huiswerk gemaakt ( Rebecca had het al af). We moesten van Rebecca mee komen naar de speelkamer van de kinderen. Hier waren Antonia , Bridget, Kynne, Dylan en Tylor aan het dansen. Heel grappig om te zien. Hier hebben we dan ook tot kwart voor 6 gezeten. Dylan kan echt goed dansen hoor! Toen zijn we om kwart over 6/half 7 begonnen met het eten. We hadden vandaag een recept dat Denise thuis weleens maakt. Een ovenschotel met onderin gekruid gehakt (taco kruiden); daarbovenop doritos chips en tot slot geraspte kaas. Hier hebben we nasi bij gegeten. ’t was echt heel lekker!
Donderdag 9 juni
Weer veel gedaan vandaag. Doordat de leerlingen toetsen moeten maken heb ik veel buiten de klas gewerkt. Ik heb weer veel brieven voor Doreen uitgewerkt en brieven die ze naar het departement van Educatie gaat sturen.
De brieven heb ik verder uitgewerkt en rond 12.45 uur kwam Julia (van het departement ) om methodes en werkboeken te brengen voor de school. Ik heb deze met enkele kinderen uit haar auto gehaald en verdeeld onder de leerkrachten. Natuurlijk moesten hier ook foto’s van gemaakt worden! Ik had een hele drukke ochtend. Ik heb Suzanne geholpen met het brengen van de methodes naar de juiste klas, alles op orde gebracht en vervolgens ben ik met Denise gaan lunchen.

Vrijdag 10 juni
Vanochtend zijn Denise en ik begonnen in Grade 4/5 met het herhalen van alles wat de leerlingen geleerd hebben en het fliegerlied. Daarna heb ik weer allemaal brieven voor Doreen uitgewerkt en wat administratie voor haar bijgewerkt. Rond 11 uur zouden de ouders van Denise komen, maar om half 12 waren ze er nog niet. Ze waren verkeerd gereden en waren pas rond half 1 bij ons. We hebben ze een korte rondleiding gegeven en zijn vervolgens naar het huisje gereden. Een leuk, mooi huisje in het centrum van Stellenbosch. We zijn gaan lunchen bij de Spur en hebben vanmiddag gerelaxt en zijn vanavond bij een Italiaan gaan eten. Lekker gegeten. Rond 9 uur waren we thuis en daarna nog even gekletst en rond 10 uur gaan slapen

Zaterdag 11 juni
Vanochtend eerst ontbeten in het huis van Denises ouders. Daarna boodschappen gedaan bij Checkers. Rond half 12 geluncht. Daarna naar het rugbystadion gereden en hier wat gedronken en rond gelopen. Half 4 zaten we op onze stoelen in het stadion. Om 5 uur begon de wedstrijd. Leuk om een keer te zien, maar het was wel koud en ik snap geen hol van de spelregels.
Zondag 12 juni
’s ochtends wakker gezongen door de ouders van Denise.
Denise heeft de cadeautjes uitgepakt en ik kreeg ook nog een cadeautje. Alvast voor mijn verjaardag. De gel waar ik om gevraagd had haha. We zijn naar het winkelcentrum gelopen en hebben hier een rondje gelopen. Rond lunchtijd hebben we een stuk taart naar binnen gewerkt waar je U tegen zegt en daarna aangereden naar Betty’s Bay. Een pinguïnstrand waar veel minder toeristen zijn. Dit was heel leuk om te zien en hier waren inderdaad ook veel minder toeristen, maar ook veel meer pinguïns. Langs de kust zijn we terug gereden en hebben we wilde dolfijnen zien zwemmen en zijn we op zoek gegaan naar walvissen. Het was een super dag en weekend! ’s avonds zijn we bij een Italiaan gaan eten. Ik had kip lasagne. Smaakte prima en kostte geen drol.
Dinsdag 14 juni Denise jarig!!
Vandaag heb ik een hele boel getypt en geprint voor Doreen. Ik heb brieven getypt die ze nodig had voor haar administratie, ik heb brieven getypt over incidenten op school en buiten de school en over Bubbles. Ook heb ik de foto’s van de Djembé lessen en de foto’s van Julia’s donatie uitgewerkt en opgehangen in de IT-room. Ik heb de foto’s netjes gelamineerd en de IT-room opgeknapt. Doreen was zo blij, wat moest ze toch zonder mij.. Dat vraag ik me ook weleens af ;).
’s avonds snel gekookt en daarna een heerlijke douche gepakt en mijn bed ingedoken. Voordat ik mijn voeten warm waren en ik uiteindelijk sliep waren er weer een paar uren voorbij. Het is ’s avonds (en soms zelfs overdag) zo ontzettend koud.

Woensdag 15 juni
Deze ochtend heeft het echt ontzettend hard geregend! De schoolpaden stonden helemaal blank. Van Doreen moest ik foto’s maken als bewijsmateriaal voor het departement. Ik heb de foto’s gemaakt en gelijk in een word bestand gezet en geprint voor Doreen. Ook heb ik Doreen er vandaag aan herinnerd dat het zondag Vaderdag is. Snel hebben we een Vaderdag boekenlegger gemaakt. Have a blessed Fathersday op de voorkant, op de achterkant : You are a star. Zag er simple maar leuk uit! Ondertussen heb ik ook nog samen met Doreen een brief geschreven voor de ouderavond van volgende week donderdag. De ouders worden hierin uitgenodigd voor een kijkje naar het landenproject en ze krijgen de rapporten van de leerlingen mee. De brief heb ik geprint en uitgedeeld over alle klassen.

Donderdag 16 juni Mijn verjaardag!
Op Facebook stond een heel leuk filmpje ! Heel leuk om de dag te beginnen met een lach op mijn gezicht!
Rond 10 uur ben ik met Denise naar Kaapstad gegaan. Hier hebben we in een heel leuk tentje een stuk taart gegeten en daarna zijn we rond gelopen door het enorme winkelcentrum. Rond lunchtijd hebben we lekker in het zonnetje gezeten en heb ik een broodje met kip-pesto gegeten. Voor de geïnteresseerde. Op de achtergrond hadden we live-muziek. Er was een bandje aan het spelen in een amfitheater omdat het Youth-Day was. Een nationale feestdag in Zuid-Afrika. Hierna hebben we nog wat rond gelopen en rond half 4 zijn we naar ons hotel gegaan. Hier hebben we onze sociale contacten bijgewerkt en heb ik de vele felicitaties op Facebook geliked! Nogmaals mijn dank voor de felicitaties. Ik voelde me toch een beetje jarig daardoor :). ’s avonds heb ik rondgelopen met Denise door de hoofdstraat hier en hebben we heerlijk gegeten bij de Italiaan. Tot slot met wat drinken en een zak chips op bed geploft en GTST terug gekeken. En zo is de dag voorbij gevlogen.
Dadelijk gaan we naar Brownies en Downies, die zit hier in de straat en vanmiddag naar Waterfront. Dit weekend gaan we aan school werken, zodat we de laatste week echt even niks hebben!


  • 17 Juni 2016 - 11:01

    Mien Bouwmans:

    Weer een mooi verslag mitch
    Het aftellen is begonnen
    Een leuk filmpje was dat van al je collegas op Facebook voor je verjaardag
    Gr.van ons.

  • 17 Juni 2016 - 11:03

    Pepijn En Janne:

    Blijft leuk om je belevenissen als manusje van alles te lezen :-)
    Goed bezig!!

  • 17 Juni 2016 - 12:06

    Appie:

    Als je dalik nog maar terug wil haha. Druk druk druk zie ik wel en veel uiteten. jonguh jonguh zitten wij dan met een droge boterham. hoewel maandag bleef joop meeeten en had ruud uitsmijters gemaakt. Was lekker. Hou vol nog ff, het merendeel zit erop

  • 17 Juni 2016 - 16:59

    Papa:

    Mitch,
    Weer een prachtig verhaal. Ze zullen je daar nog gaan missen, net zoals wij nu hier doen!

  • 17 Juni 2016 - 17:48

    Yvon:

    Mooi verhaal weer mitch! Het opnemen was ook gezellig! ;)

  • 17 Juni 2016 - 18:53

    Toos:

    Leuk verhaal weer Mitch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

6 juni - 16 juni!

05 Juni 2016

30 mei - 5 juni

29 Mei 2016

23 - 29 mei

29 Mei 2016

23 - 29 mei

21 Mei 2016

16 mei - 21 mei
Mitch

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 900
Totaal aantal bezoekers 3845

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: