7 mei - 16 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu 7 mei - 16 mei - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mitch Stupers - WaarBenJij.nu

7 mei - 16 mei

Door: Mitch Stupers

Blijf op de hoogte en volg Mitch

16 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zaterdag 7 mei
Als we bij het hek van de school staan hebben we net een streepje wifi. Gratis wifi. En dan staan we daar als een stelletje gierige Nederlanders tegen het hek aan geplakt. Nou had ik zaterdag de sleutels van het computerlokaal nog in bezit, dus wilde we nog even gratis gaan WiFi’en. Ik stelde voor om het hek open te doen om dichter bij de WiFi ontvanger te komen. Staan we tegen die muur aan geplakt voor de WiFi, loopt ineens die poes naast me voeten. Dus ik schrik me kapot en spring weg. Maar ik sprong denk ik in de laser van het alarm, want het alarm ging KEI hard af. Niet normaal. Wij snel dat hek op slot gedaan en terug naar het huis. Maarja, het alarm bleef afgaan dus wij besloten toch maar naar Bubbels te gaan. Zij stond al buiten en wilde gelijk een preek geven tegen ons. Ik onderbrak haar en vertelde met een stalen gezicht dat we niet zeker wisten of we het slot op de deur hadden gezet en daarom waren teruggegaan. Ze geloofde ons en we konden rustig terug naar het huis.. Hahahaha.
Zondagmiddag heb ik in de zon gelegen en heb ik nog even gecomputerd in school. Even geskypet met iedereen  ! ‘s Avonds hebben we niet gekookt maar McDonalds besteld. Om 18.00 uur hebben we onze bestelling geplaatst. Om 20.00 uur stond er eindelijk iemand bij de poort met onze bestelling. Toen om 20.00 uur eindelijk het eten op tafel stond was het niet te eten! De friet was echt ijs en ijskoud, de burger smaakte naar plastic en de cola was niet te drinken..
En dan denk je dat je alles gehad hebt.. Nee hoor.. Net als je lekker in je bed ligt. Hoor je nog muggen en vliegen vliegen. Meneer kon zijn bed weer uit en heeft vervolgens nog 3 vliegen, 2 muggen , 4 rare hele kleine beestjes moeten doodslaan.
Mijn Engels wordt iedere dag weet wat beter. Vandaag was ik weer de leerkracht van Grade 6 & 7 voor de hele dag. Ik begon met rekenen. De leerlingen moesten de juiste digitale tijd invullen. Het was hetzelfde werkblad wat ze al drie keer eerder hadden gemaakt. En nog steeds maken de kinderen zoveel fouten. Ze kunnen niet onthouden wat ze een dag geleden hebben geleerd. Dit is iets waar Doreen en ik nu heel hard aan proberen te werken..
Ik heb bedacht dat de leerlingen volgende week een tafeltest krijgen van mij over de tafels 2,3,4,5 en 6. De week erop krijgen de leerlingen een test van de overige tafels. Benieuwd of ze nu eindelijk de tafels gaan leren en ze ook kennen! Ik stimuleer de kinderen heel veel om de tafels te leren. Niet normaal eigenlijk dat ik kinderen van 12-14 jaar moet stimuleren om de tafels te leren. In Nederland leren kinderen rond de 8 jaar de tafels..
Na het eten ben ik rond gegaan met een formulier. Op dit formulier heb ik van elke klas de voorkeurtijd gezet voor ons thema project. Vervolgens ben ik begonnen met de Engelse les. De kinderen leerden over voorzetsels en over bijvoeglijke naamwoorden. Ik heb eerst de theorie met de leerlingen besproken. Daarna heb ik zelf zinnen bedacht waarbij de leerlingen het bijvoeglijk naamwoord moesten onderstrepen. Tot slot heb ik de leerlingen zelf bijvoeglijk naamwoorden in een zin laten gebruiken. Volgens mij is het doel; het aanleren van een bijvoeglijk naamwoord gelukt.

Met mijn klas ben ik vooral veel tijd kwijt aan het aanleren van breuken. Wat is een breuk, hoe tel je een breuk op, hoe vermenigvuldig je een breuk en hoe zit dit allemaal met een heel getal + een breuk? ( 1 ½ + 4 5/7 of 4 ½ x 5 2/3 )

woensdag dus de kinderen mochten vandaag op de computer verder werken aan hun boekverslagen. Ik had het lekker makkelijk. Beetje Whatsappen, Facebooken. Ik kwam de tijd wel door. Om kwart voor 10 moesten de leerlingen terug naar de klas. Ze moesten hier hun stoel pakken en naar Grade 4-5 van Suzanne lopen. Hier kregen de leerlingen een les Djembé. Dit was zoo gaaf om mee te maken! Die kinderen (inclusief Doreen ) gingen helemaal los op die Djembé. De foto’s en filmpjes die ik hiervan heb gemaakt spreken voor zich. Ik heb anderhalf uur met een grote glimlach op mijn gezicht gestaan. Supergaaf!
Vanmiddag hebben we weer in de zon gelegen. Ik ben denk ik even in slaap gevallen, want de zon was veel verschoven in de tijd dat ik mijn ogen dicht had haha. Toen ik wakker was geworden, hadden Denise en ik zin in popcorn. Denise ging het proberen te maken. Waar we niet aan gedacht hadden, was om eerst olie in de pan te doen. Heel het huis stond onder de rook! De popcorn was pikzwart en de pan kregen we niet meer schoon. Vervolgens heb ik de pan met nieuwe maïskorrels in de magnetron gezet.. Dit werkte ook niet. Denise wilde de pan eruit pakken, maar verbrande heel haar vingers. Uiteindelijk een pan op het vuur gezet met olie en toen hadden we heerlijke popcorn!
Donerdagmiddag ben ik met Denise gestart met het thema project in Grade 1. De kinderen deden leuk mee en wisten al best veel te vertellen over Zuid-Afrika. Het kleuren is maar bij 2 kinderen niet goed gegaan. Zij hadden de verkeerde kleuren gebruikt voor de vlag. Verder superleuk! Morgen gaan we starten in Grade 4/5 en in Grade 6/7 . Ook heb ik vanmiddag na school een gesprek gehad met Doreen. Ik heb haar verteld dat ik echt wel de klas over wil nemen en leerkracht wil zijn, maar dat het op deze manier niet verder gaat. Ik wil een dag van te voren weten wat ik moet doen met de leerlingen. Ik wil niet 5 minuten voordat de les begint pas te horen krijgen wat ik moet doen. Ik wil goede lessen neerzetten, en geen halve bak lessen. Vanaf maandag krijg ik een dagplanning voor de hele week waarin Doreen beschrijft wat ik moet doen.. Dat zei ze tenminste.. Eerst zien, dan geloven.

Zaterdag zijn we rond 12.00 uur op een uitstapje naar Builders Beach oftewel het Pinguïnstrand gegaan. Hier hebben we Pinguïns gespot! Leuk om te zien dat er pinguïns in het (zomers) godsgruwelijk warme Afrika zijn! We waren hier op het juiste moment, want veel van de pinguïns hadden jonkies! De jonkies waren wel hun vacht aan het verliezen, dus heel jong zullen ze niet geweest zijn, maar het was heel mooi en leuk om te zien! Daarna zijn we doorgereden naar Cape Point. Onderweg zijn we nog een struisvogel en bavianen tegengekomen. Bij Cape Point zijn we omhoog geklommen naar de vuurtoren. Tijdens deze klim, zijn we verschillende hagedissen tegengekomen. Wat een vieze glibberige dingen. Bah! Bovenop de berg hadden we een mooi uitzicht over de plek waar de twee oceanen samen komen. Mooi, helder, blauw water! Eenmaal beneden weer aangekomen, zagen we nog dat een baviaan een tas van iemand afpakte en ermee wegrende. Voor ons grappig om te zien, omdat wij het gelukkig niet waren! Na Cape Point zijn we doorgereden naar Kaap de Goede Hoop. Hier hebben we een foto gemaakt bij het bord van Kaap de Goede Hoop! Leuke foto’s gemaakt. Tot slot zijn we nog bij een soort museum gestopt waar we allerlei foto’s konden bekijken van het ‘reservaat Kaap de Goede Hoop’. Toen we hier ( na 3 minuten) op uitgekeken waren, zijn we teruggegaan naar de auto. Op ’n gegeven moment werd ik zowat de auto ingeduwd door Marleen. Ik denk wat doet zij nou weer! Wat blijkt.. Er kwam een baviaan op ons afgerend!.
Rond 16.00 uur heeft de taxichauffeur ons afgezet op Waterfront. Hier hebben we ons opgesplitst en in 18.00 uur afgesproken om samen te gaan lunchen.

Omdat onze vriendelijke huisbazin Bubbels het internet niet had betaald, zijn we vandaag naar Westwood Mall geweest. Hier zijn we naar een internetcafé geweest. Voor 2 uur internet betaalden we 20 rand. Want dan weer gelijk is aan ongeveer 1.50 euro. Ik had het internet maar op mijn telefoon laten zetten aangezien mijn internet op mijn laptop ontzettend slecht is! En ik weet niet hoe het kan, maar ik heb heel de middag gratis wifi gehad  . We hebben geluncht in een heel leuk restaurantje wat in indianenstijl ingericht was.
Vandaag heb ik helaas geen dagplanning gehad van Doreen. Ze had het te druk dit weekend… Volgende keer beter Teacher Mitch…

  • 16 Mei 2016 - 21:05

    Mien Bouwmans:

    Hoi mitch
    Een super verhaal
    Dus ook wel eens een pech dag
    Ik wens je veel plezier met je klasje en tot het volgende verhaal
    Gisteren nog bij Ruud wezen eten
    Gr.Mien.

  • 16 Mei 2016 - 21:06

    Joke:

    Ha die lieve Mitch, wat 'n super leuk en goed verhaal weer. Wat 'n avontuur en wat school betreft, ben trots op je.

  • 16 Mei 2016 - 21:08

    Papa:

    Mitch
    Al een heel mooi verslag van deze bijzondere stage. Goed geschreven.
    De kids kunnen straks meer dank zij jouw inspanningen.
    Ik hoop dat er straks een planning is voor je om een beter lesprogramma op te stellen.
    Nou jongen, het gaat je goed. We Skypen vanuit Mexico .!
    Xx

  • 16 Mei 2016 - 22:58

    Maria:

    Mooi verslag weer Mitch en hele leuke foto's.

  • 16 Mei 2016 - 23:43

    Appie:

    superleuk je verslag en mooie foto's en bedankt he dat ik zaterdag ipv jou mocht werken hihi
    engels gaat goed nu nog dat mooie afgekapt nederlands zuid afrikaans haha. af en toe makkelijk te volgen maar soms ook een huh wat bedoelen ze nou

  • 17 Mei 2016 - 04:37

    Sandy:

    Leuk om te lezen wat jullie daar uitspoken! Die tafels en dat rekenniveau van de kinderen gaat vast goedkomen als ik dat zo hoor! Heel veel plezier en succes nog!

  • 17 Mei 2016 - 05:03

    Janne:

    Goed bezig op je stage! Hopelijk krijg je snel wel het programma zodat je nóg beter aan het rekenniveau kan werken... Inderdaad een wereld van verschil wat betreft de tafels! Djembé is wel ontzettend leuk!!!
    Jullie trip klinkt ook weer erg leuk. Mooi meegenomen dat je in de weekenden wat van het land kan zien. Succes weer! Ook met het eten wat te koud is of bij het maken van popcorn :-p

  • 17 Mei 2016 - 10:30

    Mam:

    Super leuk geschreven..heerlijk om te lezen.weer een week voorbij..we kijken weer uit naar het volgende
    Verslag.

    Mam xxx

  • 17 Mei 2016 - 15:33

    Ruud:

    Goed bezig menneke! x

  • 17 Mei 2016 - 19:05

    John:

    Ik sluit me aan bij de bijdrage van Ruud.

  • 08 Juni 2016 - 11:38

    Opa En Oma:

    Hoi mitch..
    Super leuk om te lezen dat alles goed gaat.
    We missen jou wel hoor.
    Maar zo blijven we wel op de hoogte.
    En nou zijn we weer aan het aftellen.
    We kijken weer uit naar het volgende verslag.
    gr Opa en Oma xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

6 juni - 16 juni!

05 Juni 2016

30 mei - 5 juni

29 Mei 2016

23 - 29 mei

29 Mei 2016

23 - 29 mei

21 Mei 2016

16 mei - 21 mei
Mitch

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 3865

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: